コラージュ作品を作る上で、素材は作品を大きく左右する要素となる。
ある日、捨てられそうになっていた当時10歳だった母の絵が100枚ほど見つかった。果物や動物、花瓶や花を描いた静物画は、稚拙にも大胆な色彩と構図で描かれている。
これはかつての他人であった母の遠い記憶の記録である。
一度切ってしまうと元には戻らない母の絵にハサミを入れる。
窓の向こうにいる幼少期の母と反射する自身の記録の像を重ね、アクリル積層コラージュシリーズによりパーソナルな素材と対峙し、かつての他人の母とコミュニケーションをとる。
(松下悠見)
---
金柑画廊は、5月25日(土)から6月16日(日)まで、松下悠見「明窓」を開催いたします。
松下悠見は、アクリル板を用いて重ねた層に素材を構成し、イメージを構造的に表現した「アクリル積層コラージュ」で、コラージュが本来持っている立体性を探求してきました。これまで松下は、新聞・雑誌の切り抜きや包装紙など、主に印刷物を素材にコラージュを制作してきましたが、本展「明窓」では、彼女の母が幼い頃に描いた絵にインスピレーションを受け、それらを素材にしたアクリル積層コラージュの作品群を発表いたします。
松下は、自身の作品でアクリル板が持つ透明感に度々「窓」のイメージを想起していました。本展タイトル「明窓」は、光がよく差し込む窓のこと。窓は、反射しながら光を通し、外の世界と内の世界を繋ぐものでもあります。コラージュの技法としての拡張から、素材との関係性へと意識を向けて、よりパーソナルで内面的な表現を試みます。素材の質感を繊細に捉えた立体的なコラージュに、時間や関係性といった観念的な表現が彼女の作品にどのような変容をもたらすのか、この機会にご高覧ください。
(太田京子/金柑画廊)
---
The materials used in creating collage works are a significant factor that greatly influences the artwork.
One day, I found about 100 paintings of my mother, who was 10 years old at the time, that were about to be thrown away. Her still-life paintings depicting fruits, animals, vases, and flowers are poorly executed but bold in color and composition.
These are the records of the distant memory of my mother, who was once a stranger to me.
I take scissors to my mother's paintings, which, once cut, cannot be undone.
As if merging the records of my mother as a child behind the window with my reflection, I confront these personal materials and communicate with my mother, who was once a stranger, through a series of acrylic-layered collages.
(Yumi Matsushita)
---
Kinkan Gallery is pleased to present “Sunlit Pane” by Yumi Matsushita, running from May 25th to June 16th.
Yumi Matsushita has been exploring the three-dimensionality inherent in collages through her “Acrylic-Layered Collages,” wherein she constructs materials on layered acrylic panels to structurally express images. While Matsushita has primarily utilized printed materials such as newspaper or magazine clippings and wrapping paper for her collages, in this exhibition, “Sunlit Pane,” she will present a series of works inspired by paintings created by her mother during her own childhood, incorporating them as materials for acrylic-layered collages.
Matsushita often found herself envisioning the image of a “window” through the transparency of acrylic panels in her works. Just as the title suggests, the exhibition “Sunlit Pane” indeed evokes the image of windows through which ample light pours in. Windows not only reflect light but also serve as a connection between the outside world and the inner realm. Matsushita aims to shift her focus from the technique of collage to a deeper exploration of the relationship with materials, striving to achieve a more personal and introspective expression. We invite you to observe how idealistic expressions such as time and relationships manifest in her works, captured delicately in the three-dimensional collages that highlight the texture of materials.
(Kyoko Ota, Kinkan Gallery)
---
*Sanitizing sprays are placed at the entrance, and air is changed periodically. Please wear a mask and disinfect at the entrance when you visit.
*In order to prevent the spread of the new coronavirus infection, admission may be restricted for safety reasons.
※除菌スプレーを入り口に設置し、定期的な空気の入れ替えなど実施しております。来場される際には、マスクの着用、入り口での除菌をお願いいたします。
※新型コロナウイルス感染症の拡大防止のため、安全を考慮して入場制限をさせていただく場合がございます。
*Information on events will be posted on the web and SNS.